Usługi reklamowe są wysoce pożądane, a popyt na nie nigdy nie spadnie -wręcz przeciwnie. Dlatego tez coraz więcej osób myśli o rozpoczęciu działania w branży marketingu, jednak jak założyć agencję reklamową i jakie umiejętności trzeba posiadać?
Charakterystyka działania agencji reklamowej
Profil działania rozmaitych agencji reklamowych potrafi być różny, w zależności od och rozmiarów i grup klientów, w jakich dane agencje celują.
Najprostszą formą agencji reklamowej jest jednoosobowa agencja reklamowa, którą można z powodzeniem prowadzić z domu. W rzeczywistości większość form w branży marketingu to takie jednoosobowe agencje. Ich oferta jest jednak z reguły dość ograniczona, gdyż jedna osoba nie jest w stanie zająć się marketingiem jako całością.
Jednoosobowe agencje reklamowe ograniczają się więc zazwyczaj do pisania tekstów reklamowych, optymalizacji strony pod SEO i tworzenia prostych stron internetowych, a czasami także przygotowywaniem grafik. Zdarza się, że oferta jest szersza, gdyż tacy mikroprzedsiębiorcy posiadają często pewną bazę podwykonawców, zlecając im niektóre zadania.
Duże agencje reklamowe z kolei często posiadają sporych rozmiarów zespół ekspertów, będąc w stanie kompleksowo zająć się marketingiem, a do tego posiadają bazę tysięcy podwykonawców, którym przydzielają bardziej żmudne, lecz niewymagające wielkiej kontroli zadania.
Kto może założyć agencję reklamową i ile to kosztuje?
Osoby zastanawiające się nad tym, jak założyć agencję reklamową, często nie wiedza, ile to kosztuje i kto tak naprawdę może ją założyć.
Aby założyć taką firmę, nie trzeba posiadać żadnego konkretnego wykształcenia ani uprawnień. Jednoosobową agencję reklamową może założyć każdy, zwłaszcza że nie wymaga ona na początku niemal żadnych nakładów finansowych, gdyż koszty są w jej przypadku niemal zerowe, a głównym z nich jest ZUS, jednak osoby, które nie prowadziły wcześniej działalności lub prowadziły ją, ale dosyć dawno, objęte są Ulgą na Start.
Nie powinny jednak zakładać agencji osoby, które nie czują się dobrze w marketingu i które nie są biegłe w obsłudze nowoczesnych rozwiązań. Ważna jest też umiejętność sprawnego przyswajania wiedzy.
Większa agencja reklamowa to już o wiele większe wyzwanie. Już od samego początku powinni być w niej zatrudnieni dobrzy specjaliści, a to kosztuje, tak samo jak profesjonalne narzędzia marketingowe, które często są bardzo drogie, a w które firma taka musi być wyposażona.
Większa agencja reklamowa to także wydatki związane z wynajmem lokalu i zakupem sprzętu dla pracowników, który nie jest przecież tani. Każdy pracowników musi mieć własny komputer służbowy i smartfon, a w wielu przypadkach konieczny jest jeszcze dodatkowy sprzęt.
Powyższe wskazówki na temat tego jak założyć agencję reklamową, można wdrażać jednak stopniowo, rozpoczynając od małej agencji jednoosobowej, którą z biegiem czasu zamieni się w wielką renomowaną firmę.